‘D. SPACE’는 대지 내부에 있던 소나무를 그대로 살려두고 건축물을 배치하였는데, 그 소나무가 데크를 뚫고 서 있는 모습이 매우 인상적이다. 조형 예술품을 전시하는 갤러리의 정체성을 드러내는 ‘Mass’라는 이름을 모티브로 데크 및 테라스 부분이 판이 아니 Mass로 인식되도록하되, 주변 경관의 조망을 해치지 않도록 계획했다. 수직 루버에 겹쳐져 보이는 자연 풍경을 통해, 금속 루버의 물성이 아닌 비물질적 이미지로 전체를 인식할 수 있도록 계획했다.
‘D. SPACE’ project tries to preserve old pine trees inside the site since it is impressive to see the tree standing through the deck. The name, ‘Mass Arts Plastiques,’ which reveals the identity of the gallery exhibiting sculpture artworks, is used as a motif itself to design its façade, deck, and terrace. The façade could be recognized as a mass but designed not to damage the view of the surroundings by the vertical louvers. Because of the landscape looked through the vertical lines, the metal louvers are perceived as the whole by the non-material image, not by its property.
중앙 진입부는 접근이 편하도록 크게 열어두고, 주변부는 전체적인 Mass의 형태가 인지될 수 있도록 루버를 설치하여 입면을 디자인했다. 건물 후면부의 입면은 인접대지의 대나무 숲을 액자처럼 조망할 수 있도록 프레임을 만들었다. 진입 계단부는 양쪽에서 모이는 형태로 계획하여 갤러리 입구에 설치한 테라스로 모이도록 만들었다. 갤러리 내부에는 크게 아트숍, 전시공간, 오피스로 계획하였고, 오피스 공간을 통해 후면 테라스로 연결된다. 1층 데크는 루버의 높이를 조절하여 의자에 앉아서도 주변 풍경을 조망할 수 있도록 개방감을 확보하였다.
The vertical metal lines are widely cut for creating the entrance to have easy access and the rest of the louver is designed for a passerby to recognize the whole figure of the building. Passed by the entrance, a rectangular frame is appeared to capture a forest of bamboos around a neighborhood. Two stairway from the wide entrance is gathered into a restful terrace in front of the front door of the gallery, ‘Mass Arts Plastiques.’ The place includes an art shop, an exhibition space, and an office by which is connected to a backyard terrace. The deck on the 1st floor is a spacious outdoor and has a view of poetic scenery even when sitting on a chair by carefully adjusting the height of the louvers.